نون و القلم

نون و القلم

سلام آدرس وبلاگ قبلی
https://hyazdi.blog.ir/

طبقه بندی موضوعی

۱۹ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

رویداد ملی دانشجویی مدبر از جمله طرح ها جهت شناخت و گزینش نامزد برتر از لحاظ برنامه در انتخابات 1400 است. شایسته شناسی، شایسته سنجی و شایسته گماری در ادامه در این فرایند مورد توجه بوده است. امتیاز دهی به برنامه های نامزد ها قابلیت بررسی را داراست. https://modabber.modirisu.ir/

  • HOSEIN YAZDI
  • ۰
  • ۰

 

حسن و قبح در فضای مجازی در سطوح حقیقی است. فلذا زمانی که صحبت از حسن و قبح در فضای مجازی به عمل آمده است بحث از ایمان، بحث از عدالت، بحث از کار درست کدام است؟ مطرح است. دیدگاه های اخلاقی پی جویی شده است: فضیلت گرایی، وظیفه گرایی، فایده گرایی.

message status

۱۴:۱۷

 

از جمله مباحث مطرح در نظام شایسته سالاری بحث از شایسته گماری است. شایسته چه کسی است؟ شایسته کسی است که اخلاقی باشد. خوب چه کسی اخلاقی است؟ کسی که شایسته باشد. چنین استدلالی دوری است. استدلال دوری نیازمند اصولی است تا به وسیله آن در اقتضائات متفاوت پاسخ گوی شایسته چه کسی است باشد. همچنان که در تعارض اصول تاکید بر فضایل اخلاقی مورد تاکید است.

message status

۱۴:۱۹

 

قرآن کریم زمانی که بحث از شایسته را مطرح کرده است ملاک ها را در دو دسته کلی تعهد و تخصص مطرح کرده است. چه آن که در نظام شایسته سالاری در حکومت نبوی و علوی نیز چنین معیار هایی را شاهد هست.

message status

۱۴:۲۱

 

اخلاق در فضای مجازی بحث از این است که کار درست کدام است؟ انتخابات و دوران پس و پیش از آن در نظر گرفته شده است؛ چنین است که بحث از اخلاق انتخابات در فضای مجازی مطرح است. رفتار ها مبتنی بر اصول است؟ رفتار ها مبتنی بر فضایل است؟ رفتار ها مبتنی بر فایده گرایی است؟ کدام کار درست است؟ رفتار ها مبتنی بر تکمیل کنندگی اصول، فضایل است؟

message status

۱۴:۲۳

 

الگو های قرآنی به عنوان الگو های ولایت محور مطرح شده است. ولایت به معنای پیوستگی در راه ولی. ولایت الله به معنای پیوستگی در راه خداوند متعال. پیوستگی که در داخل هست و اتحاد در برابر دشمنان.

message status

۱۴:۲۵

 

مدیر شایسته زمانی مطرح است که توانایی ها، مهارت ها، دانش و تعهد فرد مورد توجه است. مفهوم شایسته به منزله مفهوم نخبه است. همان طور که گفته شده است شایسته سالاری به همین نحو گفته شده است نخبه سالاری. فلذا بحث در نظام شایسته سالاری تاکید بر چند محور است از جمله نظام شایسته خواهی، نظام شایسته سنجی، نظام شایسته شناسی، نظام شایسته گماری، نظام شایسته داری و ... از این جمله است.

  • HOSEIN YAZDI
  • ۰
  • ۰

http://quranetratschool.ir/?p=4132

  • HOSEIN YAZDI
  • ۰
  • ۰

نکوهش بخل

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- إِذَا لَمْ یَکُنْ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الْعَبْدِ حَاجَهًٌْ ابْتَلَاهُ بِالْبُخْلِ.

امام علی (علیه السلام)- وقتی‌که خداوند دیگر به بنده‌اش احتیاجی نداشته باشد [و او را به حال خود رها کند]، او را به بخل گرفتار می‌کند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۱۸۲

 وسایل الشیعهًْ، ج۹، ص۳۷k

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- فَسَمَّی اللَّهُ الْبَخِیلَ کَافِراً.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- خداوند بخیل را کافر نامیده است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۱۸۴

 القمی، ج۱، ص۱۳۷

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- خَصْلَتَانِ لَا تَجْتَمِعَانِ فِی مُسْلِمٍ الْبُخْلُ وَ سُوءُ الْخُلُقِ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- دو خصلت هرگز در دل مسلمان نگنجد: «بخل و بد اخلاقی».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۱۸۲

 الخصال، ج۱، ص۷۵

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- لَیْسَ الْبَخِیلُ مَنْ أَدَّی الزَّکَاهًَْ الْمَفْرُوضَهًَْ مِنْ مَالِهِ وَ أَعْطَی الْبَائِنَهًَْ فِی قَوْمِهِ إِنَّمَا الْبَخِیلُ حَقُّ الْبَخِیلِ مَنْ لَمْ یُؤَدِّ الزَّکَاهًَْ الْمَفْرُوضَهًَْ مِنْ مَالِهِ وَ لَمْ یُعْطِ الْبَائِنَهًَْ فِی قَوْمِهِ وَ هُوَ یُبَذِّرُ فِیمَا سِوَی ذَلِکَ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- کسی که زکات واجب را از مالش می‌دهد و آشکارا بین مردم قومش بخشش می‌کند بخیل نیست، بلکه بخیل واقعی کسی است که زکات مالش را نمی‌دهد و آشکارا در بین قومش بخشش نمی‌کند و درغیر این موارد مالش را [بیهوده] خرج می‌کند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۱۸۲

 الکافی، ج۴، ص۴۶

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- مَعْنَاهُ الَّذِینَ یَبْخَلُونَ بِإِظْهَارِ مَا عَلِمُوهُ مِنْ صِفَهًِْ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) عَنْ ابْنِ‌عَبَّاسٍ (رحمة الله علیه). وَ قِیلَ: یَأْمُرُونَ الْأَنْصَارَ بِتَرْکِ الْإِنْفَاقِ عَلَی رَسُولِ الله (صلی الله علیه و آله) وَ عَلَی أَصْحَابِهِ.

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- معنای آن این است که از ابراز صفاتی [نیک] از پیامبر (صلی الله علیه و آله) که اطّلاع دارند، بخل می‌ورزند [و آن صفات را به دیگران نمی‌گویند]. عدّه‌ای نیز گفته‌اند که [منظور از البُخْلِ] در این آیه، ترک انفاق به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و یاران ایشان است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۱۸۲

 بحرالعرفان، ج۴، ص۲۲۰

الباقر ( عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (فِی قَوْلِه ... قُلْ لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِکُونَ الْآیَهًَْ قَالَ لَوْ کَانَتِ الْأَمْوَالُ بِیَدِ النَّاسِ لَمَا أَعْطَوُا النَّاسَ شَیْئاً مَخَافَهًَْ الْفَنَاءِ وَ کانَ الْإِنْسانُ قَتُوراً أَیْ بَخِیلا.

امام باقر (علیه السلام)- قُلْ لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِکُونَ، اگر اموال و دارایی دنیا به دست مردم بود، از ترس فقر هیچ‌چیزی به دیگری نمی‌داد. وَ کَانَ الإنسَانُ قَتُورًا یعنی بخیل.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۷۲

 بحارالأنوار، ج۹، ص۲۲۲/ القمی، ج۲، ص۲۹/ نورالثقلین/ البرهان

السّجّاد ( دُعَاءُ الرِّزْقِ مَرْوِیٌّ عَنْ عَلِی‌بْن‌الحُسَیْن (اللَّهُمَّ سَأَلْتَ عِبَادَکَ قَرْضاً مِمَّا تَفَضَّلْتَ بِهِ عَلَیْهِمْ وَ ضَمِنْتَ لَهُمْ مِنْهُ خَلَفاً وَ وَعَدْتَهُمْ عَلَیْهِ وَعْداً حَسَناً فَبَخِلُوا عَنْکَ فَکَیْفَ بِمَنْ هُوَ دُونَکَ إِذَا سَأَلَهُمْ فَالْوَیْلُ لِمَنْ کَانَتْ حَاجَتُهُ إِلَیْهِمْ فَأَعُوذُ بِکَ یَا سَیِّدِی أَنْ تَکِلَنِی إِلَی أَحَدٍ مِنْهُمْ فَإِنَّهُمْ لَوْ یَمْلِکُونَ خَزَائِنَ رَحْمَتِکَ لَأَمْسَکُوا خَشْیَهًَْ الْإِنْفاقِ بِمَا وَصَفْتَهُمْ وَکانَ الْإِنْسانُ قَتُوراً.

امام سجّاد (علیه السلام)- دعای [افزایشِ] رزق و روزی که از امام سجّاد (علیه السلام) روایت است: «خدایا از بندگانت از آنچه بر آن‌ها تفضّل نمودی، طلب قرض کردی، جایگزینش را برای آن‌ها تضمین کردی، و وعده نیک به آن‌ها دادی، ولی آنان از تو بخل ورزیدند پس چگونه با کسی که پایینتر از توست و از آن‌ها درخواستی کند، رفتار میکنند، بر کسی که نیازش به آنها باشد، پناه میبرم به تو ای سرور من، از اینکه مرا به آنها واگذاری، به راستی که آنان اگر خزانههای رحمت تو را در اختیار داشتند از ترس هزینه کردن خودداری می‌کردند تا مبادا انفاق، مایه‌ی تنگدستی‌شان شود، آنچنان که خود، ایشان را وصف کرده و فرمودی: وَ کانَ الْإِنْسانُ قَتُوراً».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۷۲

 بحارالأنوار، ج۹۲، ص۲۹۸

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- إِنْ یَسْئَلْکُمُوهَا فَیُحْفِکُمْ تَبْخَلُوا أَیْ یَجِدْکُمْ تَبْخَلُوا وَ یُخْرِجْ أَضْغانَکُمْ قَالَ: الْعَدَاوَهًَْ الَّتِی فِی صُدُورِکُمْ.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- إِن یَسْأَلکُمُوهَا فَیُحْفِکُمْ تَبْخَلوا یعنی مشاهده می‌کند که شما بخل می‌ورزید. و یُخْرِجْ أَضْغَانَکُمْ یعنی کینه‌ها و دشمنی‌های موجود در قلب‌هایتان را خارج می‌کند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۸۸

 القمی، ج۲، ص۳۰۸/ نورالثقلین/ البرهان

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- مَنَّاعٍ لِلْخَیْرِ أَیْ بِخَیْلٍ بِالْمَالِ. وَ قِیلَ: مَنَّاعٍ عَشِیرَتَهُ عَنِ الْإِسْلَامِ بِأَنْ یَقُولَ: مَنْ دَخَلَ فِی دِینِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) لَا أَنْفَعُهُ بِشَیْءٍ أَبَداً.

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- مَنّاعٍ لِلْخَیْرِ یعنی بخیل به مال و ثروت است و گفته شده است: مانع خویشاوندانش از [پذیرش دین] اسلام است؛ به اینکه بگوید: «هرکس در دین محمّد (صلی الله علیه و آله) وارد شود، هرگز سودی به او نمی‌رسانم».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۴۸۴

 بحرالعرفان، ج۱۶، ص۱۱۹

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- مَنَّاعٍ لِلْخَیْرِ مُعْتَدٍ أَثِیمٍ قَالَ: الَخْیَرُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام)، مُعْتَدٍ أَیْ اعْتُدِیَ عَلَیْه.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- امّا در این آیه: مَنَّاعٍ لِّلْخَیْرِ مُعْتَدٍ أَثِیمٍ، منظور از الخَیْر امیرالمؤمنین (علیه السلام) است، مُعْتَدٍ؛ به حق وی تجاوز کردند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۴۸۴

 القمی، ج۲، ص۳۸۰/ نورالثقلین

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- نَهَی رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَنْ یَمْنَعَ أَحَدٌ الْمَاعُونَ جَارَهُ وَ قَالَ مَنْ مَنَعَ الْمَاعُونَ جَارَهُ مَنَعَهُ اللَّهُ خَیْرَهُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ وَ وَکَلَهُ إِلَی نَفْسِهِ وَ مَنْ وَکَلَهُ إِلَی نَفْسِهِ فَمَا أَسْوَأَ حَالَه.

امام علی (علیه السلام)- رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نهی فرمود از اینکه کسی از عاریه‌دادن اشیایی که همیشه در همه‌ی خانه‌ها لازم نیست و در هر محلّه یکی دو خانوار تهیّه می‌کنند، به همسایه دریغ نماید، و فرمود: «هرکس از عاریه‌دادن این‌گونه چیزها به همسایگانش دریغ کند، خداوند نیز خیر خود را در قیامت از وی دریغ دارد و او را بخود واگذارد، و هرکس را خداوند بخود واگذاشت پس چه حال بسیار بدی پیدا کرده است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۰۴

 من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۱۴/ نورالثقلین

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی‌بَصِیرٍ قَال قَوْلَهُ عَزَّوَجَلَّ وَ یَمْنَعُونَ الْماعُونَ قَالَ هُوَ الْقَرْضُ یُقْرِضُهُ وَ الْمَعْرُوفُ یَصْطَنِعُهُ وَ مَتَاعُ الْبَیْتِ یُعِیرُهُ وَ مِنْهُ الزَّکَاهًْ فَقُلْتُ لَهُ إِنَّ لَنَا جِیرَاناً إِذَا أَعَرْنَاهُمْ مَتَاعاً کَسَرُوهُ وَ أَفْسَدُوهُ فَعَلَیْنَا جُنَاحٌ إِنْ نَمْنَعْهُمْ فَقَالَ لَا لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ إِنْ تَمْنَعُوهُمْ إِذَا کَانُوا کَذَلِک.

امام صادق (علیه السلام)- ابوبصیر گوید: امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی کلام خداوند عزّوجلّ: وَ یَمْنَعُونَ المَاعُونَ فرمود: «قرض است که به دیگری دهند و احسان است که در حقّ دیگری کنند و اثاث خانه است که به عاریه دهند و زکات هم از جمله آن است». به ایشان عرض کردم: «اگر همسایههایی داشته باشیم که چون کالایی را به ایشان عاریه دهیم، آن را بشکنند و تباه کنند، در صورت دریغ کردن کالا از آنان، گناهی بر ما هست»؟ ایشان فرمود: «نه، اگر چنین باشند، چون از آنان دریغ کنید، گناهی بر شما نیست».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۰۴

 الکافی، ج۳، ص۴۹۹/ وسایل الشیعهًْ، ج۹، ص۴۷؛ فیه: «فقلت له: ان لنا جیرانا ... الی آخر» محذوف/ نورالثقلین؛ فیه: «یصنعه» بدل «یصطنعه»/ البرهان

الصّادق (علیه السلام)- أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ یَمْنَعُونَ الْماعُونَ قَالَ الْقَرْضُ تُقْرِضُهُ وَ الْمَعْرُوفُ تَصْنَعُهُ وَ مَتَاعُ الْبَیْتِ تُعِیرُهُ.

امام صادق (علیه السلام)- یَمْنَعُونَ الْماعُون آن، قرض است که به دیگری دهی و احسان است که در حقّ دیگری کنی و اثاث خانه است که به عاریه دهی.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۰۴

 مستدرک الوسایل، ج۷، ص۳۵/ مستدرک الوسایل، ج۱۲، ص۴۳۶/ بحارالأنوار، ج۹۳، ص۹۹/ نورالثقلین

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- أَنَّ رَجُلًا سَأَلَهُ فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ وَیْلٌ لِلْمُشْرِکِینَ الَّذِینَ لا یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ کافِرُونَ قَالَ لَا یُعَاتِبُ اللَّهُ الْمُشْرِکِینَ أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَهُ فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ الَّذِینَ هُمْ یُراؤُنَ وَ یَمْنَعُونَ الْماعُونَ أَلَا إِنَّ الْمَاعُونَ الزَّکَاهًُْ ثُمَّ قَالَ وَ الَّذِی نَفْسُ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) بِیَدِهِ مَا خَانَ اللَّهَ أَحَدٌ شَیْئاً مِنْ زَکَاهًِْ مَالِهِ إِلَّا مُشْرِکٌ بِاللَّهِ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل شده که شخصی از او در مورد این سخن خداوند: وای بر مشرکان! همان‌ها که زکات را نمی‌پردازند، و آخرت را منکرند!. (فصلت/۷-۶) سؤال کرد. پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «خدواند مشرکان را سرزنش نمیکند، آیا این سخن پروردگار را نشنیده‌ای که میفرماید: فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ * الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ * الَّذِینَ هُمْ یُرَاؤُونَ * وَ یَمْنَعُونَ المَاعُونَ، بدانید که «ماعون» همان زکات است. سپس فرمود: «سوگند به کسی که جان محمّد (صلی الله علیه و آله) در دست اوست، جز مشرک به خدا کسی دیگر در ادای زکات مال خویش خیانت نمیکند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۰۴

 بحارالأنوار، ج۹۳، ص۲۹/ مستدرک الوسایل، ج۷، ص۲۴/ دعایم الإسلام، ج۱، ص۲۴۷

  • HOSEIN YAZDI
  • ۰
  • ۰

https://magland.ir/magazine/51/issue/5464/%D8%AF%D9%88-%D9%81%D8%B5%D9%84%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-2#maglandbook/page_120

  • HOSEIN YAZDI
  • ۰
  • ۰

فلسفه اخلاق به دنبال پاسخ به سوال کار درست و خوب کدام است؟

سوال: کار درست در انتخابات کدام است؟

پاسخ: سرمایه گروان زیاده خواهی را فضیلت دانسته است. امام علی علیه السلام افراط و تفریط را صفت جاهلان برشمرده است. و ....

قواعد فقهی اسلامی در این زمینه را می توان مبتنی بر قاعده الاعانه علی الاثم دانست. ( باقری کنی،1398)

به همین دلیل است که مصادیق اعانه بر اثم که مبتنی بر کمک یدی، لسانی و مالی و حتی سکوت می باشد در این قاعده رخ نموده است.

خیانت در امانت تنها به این نیست که شیء دیگری را به او بازگرداند بلکه یکی از امانت ها انتخاب فرد اصلح در انتخابات است. و چه امانتی بزرگ تر از امانت الهی ولایت است.( خامنه ای، کتاب ولایت) استدلال: در صورتی که فرد غیر اصلح انتخاب گردد امانت مختل گشته است.

دو قطبی سازی جامعه و ایجاد تفرقه در میان ایشان از مصادیق اعانه بر اثم است.( باقری کنی، 1398) چه آن که معنای ولایت نشان دهنده پیوستگی و انسجام داخلی است. حول محور مرکز قدرت و ولی الله است. ( خامنه ای، کتاب ولایت)

درونی سازی اخلاق انتخاباتی و دوری از مصادیق اعانه بر اثم در انتخابات از طریق فضایل اخلاقی، ایمان دینی و فرهنگسازی میسر است. تعلیم و تربیت سیاسی( باقری کنی) ،

رویکرد ایجاد ضمانت اجرایی بدون درونی سازی اخلاق انتخاباتی راه به جایی نخواهد برد. در عین اهمیت وجود ضمانت اجرایی توسط دستگاه های قضایی و اجرایی اگر همراهی مردم نباشد حکومت امام علی علیه السلام نیز سکوت را اختیار خواهد نمود.

 

مقاله: https://cpmstudy.ir/

2019/07/06/%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA%DB%8C/

  • HOSEIN YAZDI
  • ۰
  • ۰

نظریات اخلاق و فلاسفه اخلاق را در یک نگاه ابتدایی به سه سطح بندی تقسیم کرده اند:

وظیفه گرایان، غایت گرایان، فضیلت گرایان.

غایت گروی خود به دو دسته جمعی و فردی و دو دسته قاعده نگر و عمل نگر تقسیم شده است.

نقد ها بر سه بخش بندی اصلی وارد شده است.

برخی به مانند فرانکینا فیلسوف اخلاق در کتاب فلسفه اخلاق نوشته است دیدگاه مکمل بهتر است. دیدگاهی که عمل گروان و فضیلت گروان بدون دیگری نابینا خواهند بود.

رمز اخلاقی زمانی کشف خواهد شد که یکی دیگری را تکمیل نماید. در غیر اینصورت ابهام بر فرایند کشف رمز اخلاقی به صورت استدلال دوری در اخلاق فضیلت محور پیش خواهد آمد و در اخلاق عمل گرا بی روحی، غفلت از ساحت معنوی اخلاق و بیش از حد عقل محور و جزء گرا بودن را در پیش خواهد داشت. ( صادقی، 1380)

نیازمندی فضیلت گروان به معیار واحد و یاز عمل گروان به ملکات و عادات/ فضایل اخلاقی در هنگامه تعارض اصول نشان دهنده مکمل بودن این هر دو است.

سوال مطرح شده این است: فضیلت محوری به تنهایی پاسخ گوی سازمان های مذهبی است؟ به راستی تا چه اندازه فلاسفه مسلمان با این نظر موافق هستند؟

پاسخ: دیدگاه های مختلف هر چند به صورت مطلق قابل پذیرش نیست تفاوت آن با دیدگاه فلاسفه مسلمان در منظر جاودانگی انسان و ایمان به غیب خلاصه گشته است.

#فضیلت #انواع_فضیلت #رمز_اخلاق #حد_وسط #ارسطو #افلاطون #یونان_باستان #قواعد #اصول #انگیزه #روح #ارزش_ذاتی #ارزش_ابزاری #معیار_واحد #نسبیت_اخلاق #فلاسفه_مسلمان #جاودانگی_انسان

  • HOSEIN YAZDI
  • ۰
  • ۰

در لغت انگلیسی شایستگی و صلاحیت با استفاده از کلمه Merit به کار می رود. ارتباط کلمه شایستگی با کلمه فضیلت Virtue ارتباط مستقیم و زمانی می توان معنای هر کدام از فضیلت یا شایستگی را شناخت که دیگری را شناخت. ( وردویز، بی تا) صحبت از شایستگی صحبت از کیفیت و لیاقت و استحقاق را همراه خود داشت.(  Deservingness  ) شایسته سالاری Meritocracy- دارای دو قسم اساسی هست: قسم فکری و قسم عملیاتی. در قسم فکری تاکید بر باور هایی است که مدیران را بر اساس توانایی های برتر خویش نه ثروت و تولد ایشان انتخاب شوند که به منزله جهت دهنده به فکر یک ملت/ گروه می شود. ( کمبریج دیکشنری، بی تا) قسم عملیاتی تکیه گاه خویش را بر ساختار های اجتماعی دارد که قدرت در دست کسانی است که دارای عقلانیت برتر هستند، فلذا روابط شکل گرفته در چنین ساختاری سیستم اجرایی را در میان خود انسان ها وارد می نماید. ( ورد ویز، بی تا) شایستگی همراه با پاداش و ستایش نیز هست. ( مریام وبستر، بی تا)، ( آکسفور لرنرز دیکشنری)، ( ورد ویز، بی تا) صحبت از شایستگی همراه با فرد شایسته است، فردی که صحبت ها و اعمال او بر روند واقعه ها تاثیر گذار می باشد. ( Worthy) چنین فردی دارای برتری یا شایستگی اخلاقی می باشد ( Good) فلذا جایگاه افراد را می توان بر اساس لیاقت ایشان یعنی توانایی و تلاش ایشان شناخت در چنین نظام اجتماعی هست. ( اسکات و مارشال، 2015)

یکی از دلایلی که فیلسوفان اجتماعی سیاسی برای انتخاب نظام های اجتماعی سیاسی دارند تکیه بر عادلانه بودن/ عادلانه نبودن چنین نظامی می باشد. ( ناهای، 2013) تشخیص وضعیت موجود نظام های سیاسی اجتماعی در بستر زندگی عموم مردم واقع بینانه هست؛ به عنوان مثال، نظام پیشرفت تحصیلی را در نظر بگیرید که درآمد خانواده و طبقات اجتماعی تاثیر گذار بر نظام پیشرفت تحصیلی می باشد. آیا چنین نظامی عادلانه می باشد؟ ( ناهای، 2013) آیا این که مبتنی بر مدرک تحصیلی به افراد جایگاه داد صحیح می باشد یا خیر؟ ( هاولت، 2021)

  • HOSEIN YAZDI
  • ۰
  • ۰

مدل های ایمان

انواع ایمان از نگاه دایره المعارف استنفورد و سه قسم اصلی انواع ایمان: شناختی، عاطفی و عملی.

مدل های ایمان را می توان در دسته بندی های مقابل مورد بررسی قرار داد: عاطفه محوری، دانش محوری، عقل محوری، اعتقاد محوری، اعتماد محوری، سرمایه گذاری دوکاستیک محوری، فعالیت فرعی و غیر مخرب محوری، امید محوری، فضیلت محوری، فراتر از خداباوری محوری از این جمله می باشد. ( دایره المعارف استنفورد، 2010) #دایره_المعارف #استنفورد #ایمان #Faith #faithatwork

انواع ایمان از منظر فلاسفه مسلمان بر سه قسم: قلبی، زبانی و عملی تقسیم می گردد.

هر چند ارتباطات میان معنای قلبی با معنای زبانی و همچنین با معنای عملی غیر قابل انکار می باشد در عین حال تاکید معنای ایمان بر معنای تصدیق قلبی می باشد. استدلال حاضر مبتنی بر آیات و روایات وارده می باشد. #قرآن #نهج_البلاغه #امام #فلسفه #فلاسفه_مسلمان

  • HOSEIN YAZDI
  • ۰
  • ۰

https://www.storytellingwithdata.com/

همه bars.png

  • HOSEIN YAZDI